“همه چیز در مورد درست کردن رنگ ها با دیدگاه سازندگان بازی های ویدئویی است”
– بیل مندل، معاون تحقیقات سامسونگ در آمریکا
فناوری HDR (محدوده دینامیکی بالا) چندین سال است که انقلابی در کیفیت بصری در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی ایجاد کرده است. اکنون، با قهرمانی سامسونگ از HDR10+ GAMING، همین تحول بصری راه خود را به صنعت بازی های ویدیویی باز کرده است. این برای بازی سازان و بازیکنان به طور یکسان مفید است و واقعاً این امکان را فراهم می کند که بیشترین تأثیر بصری را از گرافیک مدرن و واقع گرایی بازی دریافت کنید.
اتاق خبر سامسونگ با بیل ماندل، معاون رئیس جمهور و استیو لارسون، مدیر ارشد Digital Media Solutions، Samsung Research America، به بحث درباره HDR10+ GAMING و چگونگی تغییر این فناوری در صنعت بازی پرداخت.
گیمرها و سازندگان بازی نیز شایسته HDR هستند
در حالی که HDR به طور چشمگیری تجربه بصری را برای تلویزیون و فیلم افزایش داد، کاربرد آن در بازی های ویدیویی محدود شده است. موتورهای بازی دارای سیستم های مدیریت رنگ داخلی هستند که به تلویزیون یا مانیتور متصل کمک می کند تا بداند چه رنگ هایی را نشان می دهد. با این حال، عدم ارتباط بین صفحه نمایش و موتورهای بازی، کاربران را ملزم می کند که نمایشگرهای خود را به صورت دستی کالیبره کنند.
بازی HDR10+ یک خط ارتباط مستقیم بین صفحه نمایش و موتور بازی برقرار می کند.
– استیو لارسون، پژوهشی سامسونگ در آمریکا
در جستجوی راه حل، SRA شروع به توسعه HDR10+ GAMING کرد. با تنظیم خودکار تنظیمات HDR بر اساس قابلیتهای صفحه، HDR10+ GAMING یک تجربه بصری ممتاز را از طریق رنگ، کنتراست و روشنایی دقیق باز میکند.
لارسون گفت: «HDR10+ GAMING یک خط ارتباط مستقیم بین صفحه نمایش و موتور بازی برقرار می کند. صفحه نمایش اکنون می تواند بفهمد که موتور بازی چه کاری انجام می دهد، و موتور بازی می داند که صفحه نمایش می تواند چه چیزی را نشان دهد. این خروجی بصری بسیار بهتری تولید می کند.»
مندل گفت: “همه چیز در مورد این است که رنگ ها با دیدگاه سازندگان بازی های ویدیویی مطابقت داشته باشند.”
مهندسی راه حلی ساده برای هنرمندان
توسعه دهندگان بازی اولین کسانی بودند که به دنبال فناوری جدیدی بودند که محدودیت های HDR را برطرف می کرد.
مندل گفت: «نیاز اولیه از خود توسعهدهندگان بازی بود که میخواهند بازیهایی که میسازند به بهترین شکل ممکن ظاهر شوند. آنها در تلاش بودند تا رنگهایی را بهگونهای که در مانیتورها میخواستند به نظر برسانند.»
لارسون گفت: «ما میخواستیم مشخصاتی که منتشر کردیم برای توسعهدهندگان بازی ساده و بدون بار سنگین باشد. هنگامی که آنها مشخصات ما را در موتور بازی خود ادغام کردند، می توانند از آن در هر بازی ساخته شده در آن موتور استفاده کنند. این به طور قابل توجهی پذیرش را در سراسر صنعت ساده می کند زیرا به پیکربندی ها یا دستگاه های خاصی متکی نیست. آسان است.»
ساده کردن آن برای بازیکنان
با HDR10+ GAMING، گیمرها دیگر نیازی به سر و کار داشتن با شماره گیری ها و الگوهای آزمایشی برای کالیبره کردن نمایشگر خود ندارند.
مندل گفت: «HDR10+ GAMING با تنظیم خودکار تنظیمات بازیها، فرآیند را ساده میکند، درست مانند فیلمها. “این تضمین می کند که گیمرها بدون هیچ زحمتی بهترین کیفیت تصویر را دریافت می کنند – فقط بازی را روشن کنید و بروید.”
از آنجایی که HDR10+ GAMING هم روی تلویزیونها و هم بر روی نمایشگرهای بازی کار میکند، گیمرها اکنون میتوانند از یک تجربه بصری ثابت با گرافیک همهجانبه در سراسر پلتفرمها بدون تنظیم چیزی لذت ببرند. این استاندارد به ویژه مهم است زیرا گیمرهای امروزی انتظار دارند گرافیک واقعی در بازی امروزی باشد.
لارسون گفت: «هنگامی که دستگاه شما فعال می شود، به طور خودکار تشخیص می دهد که HDR10+ GAMING یک گزینه در دسترس در هر بازی سازگار است و از آن بهره می برد. “نیازی به پیمایش یک منوی مخفی یا تنظیم تنظیمات نیست.”
کاهش آستانه برای صنعت بازی
برای توسعه دهندگان بازی، یکی از مزیت های اصلی HDR10+ GAMING این است که اجرای آن رایگان است. با رابط برنامه نویسی برنامه (API) مناسب، آنها می توانند HDR10+ GAMING را بدون هیچ آموزش تخصصی در موتورهای بازی موجود خود ادغام کنند.
این ساده است. هنگامی که توسعه دهندگان مشخصات ما را در موتور بازی خود ادغام می کنند، می توانند از آن در هر بازی ساخته شده در آن موتور استفاده کنند.
– استیو لارسون، پژوهشی سامسونگ در آمریکا
با اجرای این استانداردها، سامسونگ در سپتامبر 2023 با NEXON شریک شد تا اولین عنوان بازی HDR10+ جهان را با نام The First Descendant عرضه کند.
در جشنواره بازی تابستانی ژوئن گذشته، این شرکت آخرین نمایشگرهای بازی Odyssey OLED خود را با قابلیتهای HDR10+ GAMING به نمایش گذاشت. ترکیب HDR10+ GAMING و مانیتورهای گیمینگ Odyssey OLED سامسونگ نشان میدهد که چگونه فنآوری پیشرفته نمایشگر میتواند تجربه بازی را در بازیهای ویدیویی مانند Red Dead Redemption 2 افزایش دهد.
علاوه بر این، سامسونگ با شرکایی مانند CD PROJEKT RED در “Cyberpunk 2077” کار کرده است – شهر شب ساختگی بازی، کالیفرنیا را مانند قبل زنده کرده است. این نسخه موفقیت بزرگی داشت و بیش از 25000000 نسخه در سراسر جهان فروخت.
لارسون گفت: ما این سیستم را به گونه ای طراحی کردیم که پیاده سازی آن بسیار ساده باشد. در واقع، CD PROJEKT RED به ما گفت که میدانستند HDR10+ GAMING چیزی است که میخواهند از آن استفاده کنند. آنها با سرعت و آسانی اجرای آن تحت تأثیر قرار گرفتند. تیم آنها در واقع توانست آن را در حدود نیم روز راه اندازی کند.”
“این یک فناوری مجوز رایگان است. ما شاهد استفاده از بازیها و پلتفرمهای بیشتری از این فناوری خواهیم بود.»
– بیل مندل، معاون تحقیقات سامسونگ در آمریکا
آینده درخشانی برای بازی HDR10+
سامسونگ به دنبال توسعه HDR10+ GAMING است تا موتورهای بازی اضافی، بهویژه آنهایی را که خاصتر هستند، شامل شود. این شرکت در حال حاضر با استودیوها و توسعه دهندگان بزرگ کار می کند تا به موتورهای اختصاصی خود و برخی از موتورهای مورد استفاده بیشتر اضافه کند.
مندل گفت: «از طریق همکاری با شرکتهای بازی، ما اکوسیستم HDR10+ GAMING را گسترش خواهیم داد – تضمین پذیرش گستردهتر و تجربههای غنیتر بازی».
این شبکه گسترده مجموعهای از ابزارهای همهکاره و قدرتمند را در اختیار توسعهدهندگان بازی قرار میدهد تا بازیهای بصری خیرهکنندهتر را بهطور کارآمدتر ایجاد کنند.
مندل ادامه داد: “از آنجایی که این یک فناوری مجوز رایگان است، ما شاهد استفاده از بازی ها و پلتفرم های بیشتری از این فناوری خواهیم بود.” برای مصرفکنندگان، این به معنای تجربه بازی مداوم و همهجانبه در طیف وسیعی از دستگاهها است – با حداقل تنظیمات و حداکثر تأثیر بصری.»
مندل و لارسون پیشبینی میکنند به زودی تعداد توسعهدهندگان، بازیها و کاربرانی که از HDR10+ GAMING استفاده میکنند، افزایش یابد.
“منتظر اتفاقات بزرگ باشید!” مندل گفت.