عصر هوش مصنوعی شخصی شده است. Samsung Electronics از طریق نوآوری مستمر در نرمافزار و فناوری پلتفرم، تجارب هوش مصنوعی ایمن و منطبق با بینش کاربران را در محصولات خود – از دستگاههای تلفن همراه و تلویزیون گرفته تا لوازم خانگی – ارائه میکند.
همانطور که معیارهای عملکرد و اندازهگیریهای فیزیکی برای طراحی روتینهای تمرینی سفارشی برای ورزشکاران حرفهای ضروری هستند، دادهها نیز نقش مهمی در ایجاد هوش مصنوعی شخصیسازی شده دارند. به این ترتیب، سامسونگ تحقیقات هوش داده را در اولویت قرار داده است تا حجم وسیعی از داده ها را به تجربیات کاربری معنادار و بصری تبدیل کند.
اتاق خبر سامسونگ نگاهی دقیقتر به این دارد که چگونه تحقیقات دادههای پیشرفته و راهحلهای اتصال نوآورانه سامسونگ در عصر هوش مصنوعی شخصیسازی شده پیشگام هستند.
قدرت هوش داده در هوش مصنوعی شخصی شده
یک تجربه هوش مصنوعی واقعا شخصی با درک کاربر شروع می شود. هوش داده نیازهای کاربر را در لحظات خاص نه تنها بر اساس دادههای استفاده از دستگاه تاریخی بلکه بر اساس شرایط فعلی کاربر شناسایی میکند. این امر باعث می شود خدمات مناسب به موقع ارائه شود. با این حال، چالشهایی وجود دارد – برای مثال، کاربران گزارشهای دقیقی از نیازها و خواستههای خود ارائه نمیکنند. تطبیق نیازهای مورد انتظار و خدمات بالقوه باید در زمان واقعی انجام شود. و مهمتر از همه، اطلاعات شخصی باید دائماً ایمن نگه داشته شوند.
از آنجایی که سامسونگ تقریباً در تمام نقاط تماس روزانه – از جمله کار، سرگرمی، کارهای خانه، سلامت و امنیت – به مشتریان دسترسی پیدا میکند، این شرکت فرصت منحصربهفردی برای به دست آوردن بینش عمیق در مورد رفتارها و ترجیحات کاربر دارد.
به منظور استفاده از این پتانسیل، سامسونگ قابلیتهای فناوری داده خود را با تحقیق در مورد دادههای کاربر که سالانه از صدها میلیون دستگاه و سرویس جمعآوری میشود، تقویت کرده است – همه اینها با رعایت دقیق مقررات داخلی و خارجی. همانطور که مدلهای هوش مصنوعی درک بهتری از کاربران از طریق جمعآوری، پردازش و تجزیه و تحلیل دادهها ایجاد میکنند، میتوانند از نسل افزوده بازیابی (RAG) برای ارائه خدمات شخصیشدهتر برای زمینههای مختلف استفاده کنند. این مدلهای هوش مصنوعی با استفاده از فناوریها برای اتصال پایگاههای دانش قابل اعتماد و مبتنی بر منطق به مدلهای زبان بزرگ (LLM)، به جدیدترین و مطمئنترین اطلاعات دسترسی پیدا میکنند و مناسبترین پاسخها را پیدا میکنند.
از آنجایی که سامسونگ بر روی فناوریهایی تمرکز میکند که دادهها را برای اصلاح تجربیات هوش مصنوعی شخصیشده به هم متصل میکنند، یک سوال کلیدی این است که چگونه میتوان چنین دادههای گسترده و پیچیدهتری را به طور مؤثرتری مدیریت کرد و دقیقاً مطابق با نیازهای فردی طراحی شد؟ پاسخ، تا حدی، در نمودارهای دانش نهفته است.
افزایش تجربیات هوش مصنوعی با نمودارهای دانش
نمودار دانش یک فناوری نمایش دانش است که اطلاعات مرتبط را در قالب گراف به هم پیوسته سازماندهی میکند و به راحتی برای انسان و رایانه قابل تفسیر است. با تعریف نهادهای منفرد در داده ها و پیوند دادن آنها، رابطه آنها را می توان به عنوان یک “سه گانه” در قالب “موضوع – محمول – مفعول” نشان داد. به عنوان مثال، “پایتخت کره جنوبی سئول است” را می توان در نمودار زیر نشان داد، “کره جنوبی – پایتخت – سئول”. انواع مختلف دانش مانند افراد، اشیاء، زمانها و مکانها را میتوان با اتصال موجودیتهای متعدد در این قالب سهگانه به شیوهای بسیار تصفیهشده ساختار داد.
برخلاف پایگاههای داده رابطهای سنتی که جداول را با اطلاعات پر میکنند، نمودارهای دانش به طور موثر دادهها را ذخیره میکنند و به سرعت اطلاعات یا استنتاجهای جدید را در صورت نیاز بازیابی میکنند.
سامسونگ به طور فعال در حال پیشبرد تحقیقات در نمودارهای دانش است. در حالی که اشکال قبلی استفاده از داده به برنامههای فردی محدود میشد، این فناوری امکان جستجوی رایگان و استفاده از دادهها را در سراسر مرزهای برنامه یا سرویس فراهم میکند – تجربهای بیش از حد شخصیسازی شده را امکانپذیر میسازد که گویی دستگاه منحصراً برای کاربر طراحی شده است.
هنگامی که با هوش مصنوعی روی دستگاه سامسونگ ترکیب میشود، نمودارهای دانش به کاربران امکان میدهند خدمات هوش مصنوعی بسیار سفارشیشده را تجربه کنند و در عین حال از دادههای شخصی حساس در برابر قرار گرفتن در معرض خارجی محافظت کنند. انتظار می رود این فناوری در محصولات و دستگاه های مختلف اعمال شود.
کلید پیاده سازی نمودارهای دانش، توانایی یافتن سریع پاسخ های خاص از اطلاعات نشان داده شده در نمودار است. تبدیل دائمی دادههای دنیای واقعی به نمودارها و استخراج کارآمد اطلاعات نیازمند محاسبات پیچیده است – و با رشد نمودارها، بازیابی سریع اطلاعات چالش برانگیزتر میشود.
سامسونگ برای تقویت قابلیت های خود در این زمینه، در ماه جولای شرکت Oxford Semantic Technologies را خریداری کرد. Oxford Semantic Technologies، یک استارت آپ مستقر در بریتانیا که به دلیل فناوری نمودار دانش خود مشهور است، در بهینه سازی پردازش داده ها و استنتاج پیشرفته برای تسهیل درک سریع و استخراج دقیق اطلاعات از نمودارهای دانش تخصص دارد.
سامسونگ با Oxford Semantic Technologies در زمینه پایگاه داده های گراف و هستی شناسی همکاری کرده است1 از سال 2018، و پیشبینی میشود که خرید اخیر باعث ایجاد هم افزایی در تحقیقات هوش مصنوعی شخصی در سراسر اکوسیستم محصولات سامسونگ شود. این شرکت قصد دارد برنامه هایی را توسعه دهد که تجربیات ارزشمندی را به مصرف کنندگان ارائه دهد و راه های تحقیقاتی جدید را در زمینه های مختلف از جمله ادغام هوش مصنوعی و نمودارهای دانش کاوش کند.
توانمندسازی زندگی روزمره با بینش های مبتنی بر داده
سامسونگ به سرعت در حال ترکیب کردن ویژگیهای هوش مصنوعی شخصیشده با استفاده از هوش داده در طیف گستردهای از محصولات و خدمات برای غنیتر کردن زندگی روزمره کاربران است.
مراقبت های بهداشتی دیجیتال یک مثال است. Galaxy Watch7 و Galaxy Ring به طور جامع دادههای سلامت کاربر از جمله خواب، ورزش و ضربان قلب را تجزیه و تحلیل میکنند تا امتیاز انرژی را از طریق برنامه Samsung Health ارائه دهند. فراتر از اندازهگیری دادههای ساده، این تجزیه و تحلیل یک خلاصه عددی قابل درک از وضعیت سلامت روزانه کاربر و بینش شخصی برای فعالیتهای فردی ارائه میکند. سامسونگ با تحقیق در مورد اهمیت وزن هر یک از عوامل در امتیاز انرژی بر اساس سن و جنسیت، رویکرد سفارشیسازیشدهتری برای مدیریت سلامت ایجاد کرده است.
تجربه سرگرمی نیز از طریق بینش های مبتنی بر داده افزایش یافته است. در ایالات متحده، Gaming Hub – پلتفرم بازی سامسونگ که در گوشیهای هوشمند آن موجود است – از هوش مصنوعی قابل توضیح (XAI) برای ارائه توصیههای بازی شخصیشده استفاده میکند. این فناوری با استفاده از مدلی از اولویتهای کاربر، نه تنها بازیها را توصیه میکند، بلکه دلایل پشت هر پیشنهاد را نیز توضیح میدهد تا به کاربران کمک کند بازیهایی را انتخاب کنند که مناسبترند.
تجارب پیشرفته هوش مصنوعی با SmartThings
هوش مصنوعی شخصیشده با اتصال دستگاههای بیشتری به یکدیگر و کسب دادههای استفاده از زندگی روزمره کاربران تکامل خواهد یافت. در کنفرانس توسعه دهندگان سامسونگ 2024 (SDC24) در ماه اکتبر، سامسونگ از Home Insight رونمایی کرد – سرویسی که به کاربران امکان می دهد خانه هوشمند خود را از طریق SmartThings مدیریت و کنترل کنند. این ویژگی الگوهای سبک زندگی کاربران، تاریخچه استفاده از دستگاه و شرایط خانه را برای ارائه گزارشهای همزمان و توصیههای متناسب مانند خاموش کردن دستگاهها یا استفاده از ویژگیهای خاص بر اساس موقعیتهای مختلف، تجزیه و تحلیل میکند.
علاوه بر این، سامسونگ دارای یک ویژگی هوش مصنوعی شخصی برای حمایت از رفاه و ایمنی اعضای خانواده نیازمند است. SmartThings Family Care که در ژوئن راهاندازی شد، به کاربران اجازه میدهد از راه دور اعضای خانواده را نظارت کنند و از طریق دستگاههای متصل به SmartThings و دادههای مبتنی بر مکان، اقدامات لازم را انجام دهند. این شرکت قصد دارد این قابلیت های متصل به هوش مصنوعی را به دستگاه های بهداشتی گسترش دهد و از سلامت خانواده در زمینه هایی مانند خواب و رژیم غذایی حمایت کند.
سامسونگ در حال پیشرفت فناوری است که به دستگاهها اجازه میدهد کاربران را بشناسند و تجربیات شخصیسازیشده و یکپارچه را در همه دستگاههای متصل ارائه دهند. به عنوان مثال، این شرکت در حال برنامه ریزی برای کاربرانی است که حالت متن بزرگ را در تلفن های هوشمند خود فعال کرده اند تا به طور خودکار این تنظیمات را با یک فرمان صوتی روی دستگاه های دیگر اعمال کنند. علاوه بر این، سامسونگ در حال بررسی عملکردهایی است که از حسگرها و دستگاههای داخل خانه برای شناسایی مکان کاربر و تنظیم نور، دما و رطوبت بر اساس اولویتهای فردی استفاده میکنند.
هوش مصنوعی شخصی به امنیت قوی نیاز دارد
امنیت یک نیاز اساسی برای ارائه هوش مصنوعی ایمن و شخصی است. برای اطمینان از حفاظت از اطلاعات شخصی و پرداختن به سوگیری ها در سیستم های هوش مصنوعی، یک رویکرد چند وجهی مورد نیاز است – از جمله بهبود پردازش داده ها و فرآیندهای آموزش مدل و اجرای یک فرآیند تأیید دقیق برای خروجی ها.
هنگام جمعآوری دادههای داخلی و خارجی برای آموزش مدل هوش مصنوعی، سامسونگ پیشپردازش دادهها را برای بررسی و فیلتر کردن نقض حریم خصوصی انجام میدهد. علاوه بر این، این شرکت با پرداختن به خطرات مربوط به آسیب، تعصب، حریم خصوصی و فرار از زندان، تأیید ایمنی خروجیهای هوش مصنوعی را تقویت میکند.2 آسیب پذیری ها
Knox Matrix سامسونگ امنیت را در یک محیط متصل چند دستگاهی افزایش می دهد. با استفاده از فناوری بلاک چین، دستگاههای متصل میتوانند از طریق Trust Chain یکدیگر را از نظر تهدیدات امنیتی رصد کنند. به طور ایمن داده های کاربر را با انتقال اطلاعات رمزگذاری شده به سرورها از طریق Credential Sync به اشتراک بگذارید. و استانداردهای امنیتی ثابتی را در سیستم عاملهایی مانند Android، Tizen و Windows با Cross Platform اعمال کنید. سامسونگ قصد دارد ناکس ماتریکس را برای پوشش دستگاه های تلفن همراه، تلویزیون ها و لوازم خانگی خود گسترش دهد.
سامسونگ به گسترش پایگاه کاربران خود از طریق فناوری داده های پیشرفته و تجارب اتصال چند دستگاهی ادامه می دهد و از بینش داده ها برای هدایت تحقیقات و تقویت مزیت رقابتی خود استفاده می کند. از طریق این تلاشها، این شرکت به پیشرفت سریع هوش مصنوعی شخصیشده دامن میزند و تجربیات نوآورانهای را در اختیار کاربران قرار میدهد. در قسمت سوم این مجموعه، اتاق خبر سامسونگ بررسی خواهد کرد که چگونه روش های مختلف در استراتژی هوش مصنوعی سامسونگ به طور معناداری زندگی کاربران را تغییر می دهد.
1 یک روش جستجو که اشیاء را با افزودن منطقی مانند روابط اتصال و روابط شامل پیدا می کند.
2 به روشهایی حمله کنید که اقدامات ایمنی و دستورالعملهای اخلاقی مدلهای هوش مصنوعی را برای ایجاد محتوای مخرب دور میزنند.