بر کسی پوشیده نیست که Samsung Electronics – رهبر جهانی در تولید تلویزیون برای 17 سال متوالی – همچنین در بازار ساندبار حضور پررنگی دارد و چشمگیر است سلطنت نه ساله از سال 2013. راز موفقیت سامسونگ در تیمی پویا از مهندسان مبتکر نهفته است که در نحوه مصرف محتوا پیشگام هستند. در قلب این تغییر، پیشرفت سامسونگ در فناوری هوش مصنوعی (AI) و استفاده این شرکت از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت صدا و تصویر در سراسر صفحه نمایش خود است.
دنبال کردن اولین قسط در این مجموعه درباره اهمیت نوآوری سخت افزاری در دستیابی به کیفیت صدای برتر، اتاق خبر سامسونگ بار دیگر با مهندسان خود به گفتگو نشست تا ویژگی های هوش مصنوعی قابل توجه سامسونگ را که به ایجاد یک تجربه صوتی پیشرفته کمک می کند، از نزدیک ببیند.
استقبال از هوش مصنوعی برای کمال صوتی: صدای خود را با محیط خود تنظیم کنید
سانمین کیم، رئیس آزمایشگاه دستگاه های صدا، تجارت نمایشگر بصری در Samsung Electronics می گوید: «از قضا، من به یاد نمی آورم که مهندسان صدا در آغاز زمانی که شاهد رونق فناوری بودیم، به هوش مصنوعی علاقه مند شده باشند. اما با این تصور که هوش مصنوعی میتواند به بهبود صدای تلویزیون کمک کند، آزمایشگاه دستگاههای صدا حدود شش سال پیش تصمیم گرفت شروعی را در بررسی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در فناوریهای صدا داشته باشد.
سپس، یک جابجایی رخ داد. با ظهور واحد پردازش عصبی (NPU) و کاربرد آن در تلویزیون های پرچمدار سامسونگ، امکان استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صدای تلویزیون باز شد. این تیم به سرعت یادگیری ماشینی را برای تلویزیون های خود ردیابی کرد که منجر به موفقیت های اولیه قابل توجهی شد. کیم مطمئن است که هوش مصنوعی با افزایش صدای تلویزیون به روشهای متعدد و عمیق، تجربه تماشا را به طور تصاعدی افزایش داده و خواهد کرد.
برنامه های کاربردی هوش مصنوعی پیشرفته سامسونگ شامل یک الگوریتم یادگیری عمیق است که صدای اصلی روی صفحه را از سایر صداها متمایز و جدا می کند. پیش از این، یک ویژگی اکولایزر به سادگی صداهای با صدای بالا، متوسط و پایین را در محدوده فرکانس شنیداری انسان – تقریباً 20 تا 20000 هرتز – تنظیم می کرد تا کیفیت صدا را بهبود بخشد. تلویزیونها و صفحههای 2023 فراتر از آن هستند و با تجزیه و تحلیل محتوا صحنه به صحنه و برجسته کردن عناصر صوتی مختلف از جمله صدای انسان، موسیقی پسزمینه و جلوههای صوتی، جزئیات عمیقتر و بیشتری را ارائه میکنند. علاوه بر این، این فرآیند بهینه سازی در پشت صحنه اتفاق می افتد تا کاربران بتوانند بدون زحمت از صدای مطلوب لذت ببرند.
صدای SpaceFit: تنظیم صدا برای فضای شما
برای بهینهسازی واقعی صدای تلویزیونها باید محیط شنیداری و ویژگیهای صوتی آن را در نظر گرفت. جدیدترین تلویزیون های سامسونگ دارای ویژگی SpaceFit Sound هستند که از فناوری هوش مصنوعی برای ارزیابی محیط های اطراف و اطمینان از تنظیم مناسب صدا استفاده می کند. این ویژگی از میکروفون داخلی تلویزیون برای شناسایی خودکار عوامل مختلف موجود در اتاق، مانند فاصله بین تلویزیون و دیوار و همچنین ویژگیهای صوتی اتاق، برای اندازهگیری انعکاس صدای تلویزیون استفاده میکند. از هوش مصنوعی برای تقویت صدا استفاده می شود.
Kibeom Kim گفت: «از طریق تحقیق و تجزیه و تحلیل مستمر، الگوهای فرکانس خاصی را یافتیم که بر اساس محیط اطراف دستگاه مستعد تغییر هستند و به طور بالقوه بر کیفیت صدای تلویزیون تأثیر میگذارند. میکروفون داخلی تغییرات در ویژگیهای صوتی و صدا ناشی از عواملی مانند فرش یا اتاق خالی را شناسایی میکند تا صدا را بدون توجه به موقعیت مکانی تلویزیون بهینهسازی کند.
“به طور سنتی، تلویزیون ها از مجموعه ای از صداهای اختصاصی برای بررسی صدا از طریق میکروفون استفاده می کنند. کیم توضیح داد که از سوی دیگر SpaceFit Sound از محتوای واقعی برای تجزیه و تحلیل محیطهای مشاهده استفاده میکند و بر اساس آن صدا را تغییر میدهد. این فناوری نه تنها برای سناریوهای واقعی، بلکه برای شرایط بلادرنگ طراحی شده است، زیرا این ویژگی به طور خودکار و راحت صدا را تنظیم می کند.
با قدردانی از تعهد این شرکت به نوآوری و طراحی کاربر محور، SpaceFit Sound سامسونگ همچنین به اولین فناوری صوتی تبدیل شد که بهینه سازی صدای فضایی را دریافت کرد. گواهینامه Verband Deutscher Elektrotechniker (VDE) در سال 2021
Q-Symphony 3.0: مهار اتصال بیش از حد برای صدای سه بعدی
بینندگان امروزی چه از طریق نمایشگرهای بزرگتر و چه از طریق آکوستیک عمیق تر، خواهان تجربه های سینمایی بیشتری هستند. Q-Symphony یک فناوری انحصاری از سامسونگ است که تعامل هماهنگ بین بلندگوهای تلویزیون و نوار صوتی متصل را تنظیم می کند و در نتیجه یک تجربه صوتی غنی تر و پر جنب و جوش تر ایجاد می کند. همانطور که از نام آن پیداست، این ویژگی اجازه می دهد تا دو خروجی صدا، مشابه یک کنسرتو با دقت اجرا شده، همگام شوند و یک صحنه صوتی یکپارچه و همه جانبه ایجاد کنند. به طور خاص، نوار صوتی کانالهای صوتی اصلی را پخش میکند، در حالی که بلندگوهای تلویزیون صداهای پسزمینه و فراگیر را برای ایجاد یک تجربه صوتی پویا و سهبعدی اضافه میکنند.
با وجود سادگی ظاهری در مفهوم، Q-Symphony از طیف گسترده ای از فناوری های هوش مصنوعی برای تولید و همگام سازی صداها با چنین دقتی استفاده می کند. هرگونه شکاف در سطوح صدا بین بلندگوهای تلویزیون و نوار صوتی باید دقیقاً همگام سازی شود تا از پژواک های ناخواسته جلوگیری شود و هارمونی صوتی کامل حاصل شود. در طول سالها، مهندسان سامسونگ خستگیناپذیر برای اصلاح این فناوری تلاش کردهاند. Q-Symphony 1.0 که در ابتدا از بلندگوهای برتر تلویزیون استفاده می کرد، به Q-Symphony 2.0 تبدیل شد که همه بلندگوها را با فناوری جداسازی کانال بهبودیافته برای حس عمق و غوطه وری بیشتر کنترل می کند.
جدیدترین Q-Symphony 3.0 با ادغام پردازنده عصبی و فناوری جداسازی صدای بلادرنگ مبتنی بر هوش مصنوعی، صدا را به سطح بعدی می برد. این ویژگی پیشرفته Q-Symphony با تشخیص و بهینه سازی عناصر صوتی مختلف از جمله صداها، موسیقی پس زمینه و جلوه های صوتی بر اساس نوع محتوا و تنظیمات صدای کاربران، صدای سه بعدی را ارائه می دهد. صدای به دست آمده یک تکرار کامل از آهنگ صوتی مورد نظر سازندگان است.
الگوریتم هوش مصنوعی سامسونگ همچنین میتواند سیگنالهای ورودی را گرفته و از طریق کانالهای متعدد، چه نوار صوتی یا همه بلندگوهای تلویزیون، پخش کند و هر کانال را برای صداهای قدرتمند و پویا سفارشی کند. علاوه بر محتوای دارای Dolby Atmos یا صدای 5.1 کاناله، محتوای دارای کانالهای استریو معمولی نیز میتواند برای ایجاد 20 کانال جداگانه پردازش شود. این بدان معناست که هر رسانه ای را می توان با کیفیت صدای فوق العاده فراگیر در تلویزیون ها و نوارهای صوتی سامسونگ ارائه کرد.
کیم گفت: “صدای ارائه شده از طریق Q-Symphony به قدری غوطه ور است که بینندگان احساس می کنند به صورت فیزیکی در صحنه فیلمبرداری حضور دارند و صداهای پس زمینه بسیار زیادی از طریق این ویژگی زنده می شوند.”
یکپارچهسازی تجربیات تصویر و صدا برای تجربههای مشاهده بهینه
امروزه هوش مصنوعی در هسته استراتژی صوتی سامسونگ قرار دارد و کاربردهای آن در محصولات متعددی گسترش یافته است. این پذیرش گسترده هوش مصنوعی منجر به ویژگیهایی مانند Q-Symphony و SpaceFit Sound شده است که تجربه صوتی را در کنار سایر فناوریهای صوتی که از طریق گفتگو و حرکت به محتوا روح میبخشد، غنی میکنند. قابلیتهای اضافی عبارتند از Active Voice Amplifier که وضوح دیالوگ را با در نظر گرفتن بلندگو و نویز اطراف تنظیم و بهبود میبخشد، Human Tracking Sound که به صورت پویا صدا را بر اساس موقعیت بلندگوی روی صفحه نمایش میدهد، و OTS Pro که یک پویا ایجاد میکند. منظره صوتی بر اساس حرکت اجسام یا بلندگو روی صفحه نمایش.
این ویژگیها نتیجه دو فناوری هوش مصنوعی همزیست هستند: یک مدل تحلیل محتوا و یک مدل جداسازی صدا. پردازندههای عصبی با نشانههای شنیداری و بصری، در میان سیگنالهای دیگر، کار میکنند تا تجربه صوتی کاملی را ایجاد کنند که با آنچه روی صفحه اتفاق میافتد همگام شود. علیرغم پیچیدگی این فرآیند، سامسونگ توانست با تشکیل یک تیم بین بخشی از مهندسان و تجمیع منابع در بخش تصویر، صدا و سایر بخش ها، این ویژگی ها را زنده کند.
آینده صدا: تغییر شکل تجربیات صوتی با آزمایشگاه دستگاه های صوتی سامسونگ
در آزمایشگاه دستگاه صدا، یک هدف روشن و تزلزل ناپذیر وجود دارد که هر نوآوری را هدایت میکند: صدای اصلی را به همان دقتی که هنرمندان در نظر داشتند، با توجه به مصرفکنندگان بازسازی کنید. هوش مصنوعی ابزاری حیاتی است که سامسونگ را قادر می سازد تا این کار را انجام دهد.
سانمین کیم، سرپرست آزمایشگاه دستگاههای صدا، معتقد است که صدا فقط یک روی سکه است: «تمرکز بر کیفیت صدا امری مسلم است، اما تمام نوآوریهایی که پیشرفتهایی را ایجاد کردند، از طراحی کاربر محور ناشی میشوند. تنظیمات و ویژگیهای صدا باید ساده و کاربرپسند باشند.»
Seongsu Park اشاره کرد که 70 درصد از صدای تلویزیون از محصول می آید در حالی که 30 درصد باقی مانده توسط فضای پخش صدا شکل می گیرد: “محصولات ما همچنان از جدیدترین سیستم های اندازه گیری و الگوریتم های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل فضا و تنظیمات صدا استفاده می کنند. برای کیفیت صدای مطلوب.”
در یادداشت پایانی، Kibeom Kim همچنین جاهطلبی Sound Lab را در عصر تجربههای صوتی چند دستگاهی که توسط ویژگی Q-Symphony آغاز شده بود، به اشتراک گذاشت: «پتانسیل نامحدودی در Q-Symphony برای تولید صدایی که در هماهنگی کامل کار میکند وجود دارد. ما به بهبود اتصال بین دستگاهی و بهبود این ویژگی برای کاربران خود ادامه خواهیم داد.”
سامسونگ متعهد به ارائه تجربیات ممتاز برای مصرف کنندگان است و نیازهای آنها را از طریق محصولات نوآورانه اولویت بندی می کند. سامسونگ با سابقه قوی به عنوان یک رهبر بازار برای 17 سال متوالی، به بهبود تجربه تماشا و ایجاد نوآوری در صدا ادامه خواهد داد.