▲ طیف وسیعی از بلندگوها در تلویزیونهای اخیر سامسونگ به صورت استراتژیک قرار گرفتهاند، از جمله بلندگوهای مرکزی مخفی با قابلیت شلیک بالا و کناری و همچنین ووفرهایی که باس عمیق را از دیوارها خارج میکنند.
کارگردانان سینما، تلویزیون و موسیقی همگی هنرمند هستند. و آنچه برای من مهم است این است که آنها برای تقویت داستان ها از طریق جلوه های صوتی و موسیقی کار می کنند. “هدف اینجا در Sound Device Lab ارائه محتوا به بینندگان آنگونه که هنرمندان در نظر داشتند است.”
اتاق خبر سامسونگ با Sunmin Kim و Seongsu Park از آزمایشگاه Sound Device در بخش Visual Display Business در Samsung Electronics به گفتگو درباره اهمیت صدا در ارائه یک تجربه تماشای برتر و همچنین آخرین نوآوری های سامسونگ در کیفیت صدا و تصویر نشست.
▲ مهندسان صدا سامسونگ توضیح می دهند که چرا صدا برای تجربه تماشای تلویزیون بسیار مهم است و برخی از جدیدترین ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) را معرفی می کنند.
فرض کنید برد حرکتی یک درایور بلندگو 100 است. استفاده از 50 تا 70 درصد از این محدوده کافی در نظر گرفته شد. اما برای پاسخ به طرحهای باریکتر تلویزیون، این محدوده را به 80 تا 85 درصد افزایش دادیم.» پارک توضیح داد. از آنجایی که بلندگوهای کوچکتر اما کارآمدتری را در تلویزیونهایمان قرار میدهیم، نه تنها توانستیم طراحی باریکتر را در نظر بگیریم، بلکه در نهایت عملکرد صدای جمعی را نیز بهبود بخشیم.»
▲ طرح های تلویزیون نازک تر و باریک تر شده اند و مهندسان صدا را مجبور به خلاقیت می کند.
این می تواند یک کار دلهره آور باشد زیرا محیط های تولید و مشاهده به طور قابل توجهی متفاوت هستند. Seongsu Park، که بر توسعه بلندگو و ارزیابی صدا در آزمایشگاه Sound Device نظارت دارد، برخی از چالشهای پیش روی تیمش را به اشتراک گذاشت.
صدا ضد آینده
در حالی که افزودن بلندگوها منجر به تجربه صوتی فراگیرتر و پویاتر شد، چالش دیگری را به وجود آورد. مهندسان صدا مجبور بودند چندین بلندگو را تنظیم و متعادل کنند تا به یک ترکیب عالی از صدا برسند. با توجه به اینکه بسیاری از بلندگوها در محدوده فرکانس های مختلف کار می کنند و همه آنها در جهت های مختلف قرار دارند، تنظیم آنها برای کار هماهنگ به عنوان یک واحد متعادل به طور تصاعدی دشوار شد. – ولی باید انجام می شد.
جان بخشیدن به محتوا از طریق صدا
▲ جدیدترین تلویزیون های سامسونگ از تعدادی بلندگوی توزیع شده برای ارائه صدای سه بعدی بیشتر استفاده می کنند.
▲ یکی از محفظه های anechoic پیشرو در صنعت سامسونگ در Suwon برای ارزیابی دقیق عملکرد صوتی محصولات مختلف استفاده می شود.
▲ Park of Samsung Visual Display Business گفت: «ما از بلندگوهای جلویی به بلندگوهای اطراف تلویزیون رفته ایم.
برای پشتیبانی از حاشیههای باریکتر و طراحیهای صاف به دیوار تلویزیون، مهندسان صدا مجبور بودند اندازه فیزیکی بلندگوها را کاهش دهند. اسپیکرها با فشار فیزیکی هوا به بیرون کار می کنند، بنابراین در بسیاری از موارد، عملکرد بلندگو مستقیماً تحت تأثیر اندازه قرار می گیرد. از آنجایی که Sound Device Lab نمیتوانست بلندگوها را به صورت فیزیکی بزرگ کند، در عوض روی دامنه حرکت تمرکز کرد.
▲ کیم، رئیس آزمایشگاه دستگاه های صدا، ویژوال نمایش بیزینس، گفت: «آزمایشگاه دستگاه صدا متعهد به توسعه راه حل های بهینه است که صدا را همان طور که هنرمندان در نظر داشتند ارائه می دهند.
▲ (در جهت عقربه های ساعت از بالا سمت چپ) تصاویر موارد زیر را نشان می دهند: (1) نمودار اندازه گیری سطح فشار صدا (SPL) با باند فرکانس در یک زاویه خاص، (2) SPL در یک فضای فرکانس خاص، (3) SPL بر اساس فاصله برای همه باندهای فرکانسی و SPL توسط باند فرکانس در یک زاویه از یک جهت خاص و (4) یک نمودار ترکیبی از اندازه گیری از تمام 323 نقطه. این فرآیند یافتن یک “منحنی هدف” است که توزیع یکنواخت صدا را در محدوده شنوایی انسان تضمین می کند و هر بلندگو را تنظیم می کند تا کیفیت صدای عالی را از هر زاویه ای ارائه دهد.